Menakjubkan!! Sekilas Pulau Ini Kelihatan Indah Dari Jauh, Tapi Sekali Dizoom, Anda Bakal TERKEJUT !!!

Menakjubkan!! Sekilas Pulau Ini Kelihatan Indah Dari Jauh, Tapi Sekali Dizoom, Anda Bakal TERKEJUT !!! | SIAKAP KELL – Adakah pembaca semua tahu di Indonesia ada sebuah pulau bernama Pulau Natal? Letaknya di sebelah barat daya pulau Jawa, iklimnya pun sama seperti Indonesia!

Dari jauh, pulau ini kelihatan cukup indah, tetapi sekali di-zoom hingga dekat, kamu akan menemui pemandangan yang menakjubkan ini!!

Apakah benda kemerah-merahan di pesisiran pantai tersebut? Jika masih kurang jelas, cuba di-zoom lagi!

Wow!! Ternyata itu adalah telur ketam merah yang baru menetas! Ketam merah ini bertelur dengan banyaknya di pulau tersebut hingga telur ketam ini membentuk seakan “lautan merah”.

Rupanya Pulau Natal ini dipenuhi oleh jutaan ketam merah jenis Gecarcoidea natalis! Setiap akhir tahun, disepanjang jalan pulau Natal ini akan dipenuhi ketam merah!

Setiap tahun pada bulan Oktober sampai Desember merupakan musim mengawan bagi ketam tersebut dan jutaan ketam akan bermigrasi secara besar-besaran dari hutan menuju ke pesisiran pantai untuk berkembang biak dan bertelur.

Bahkan ada terowong khusus yang dibina untuk membantu ketam merah bermigrasi dengan selamat tanpa dipijak oleh kenderaan!

Bagi penduduk tempatan, pemandangan seperti ini sudah tidak asing lagi, tetapi bagi para pelacong, hal ini mempu menjadi cukup menakutkan!

Bahkan pada saat musim ketam mengawan bermula, jalan-jalan di sekitar pulau banyak yang ditutup kerana sama sekali tidak boleh dilalui !!

Pihak berkuasa akan mengatur lalu lintasan jalan hingga memasang “pagar ketam” di sepanjang jalan penghijrahan ketam untuk mencegah terjadinya kecelakaan.

Banyak pelancong yang tertarik dan mengunjungi pulau ini pada musim ketam mengawan. Tetapi yang perlu diingatkan adalah harus berhati-hati sebab ketam merah ini memakan apa saja!

Mereka boleh memakan daun-daun yang gugur, buah-buahan, bunga, biji-bijian, bangkai haiwan, bahkan memakan temannya sendiri dan sampah dibuang manusia!

Mereka juga aktif pada siang hari sehingga mungkin akan menganggu aktiviti Anda ketika melintasi jalan. Mereka boleh menyebabkan tayar kendaraan bocor kerana tajam dan kerasnya kepit mereka jika terpijak.

Mengerikan ya! Apakah anda tertarik untuk mengunjungi pulau ini?

Sumber : bomb

The post Menakjubkan!! Sekilas Pulau Ini Kelihatan Indah Dari Jauh, Tapi Sekali Dizoom, Anda Bakal TERKEJUT !!! appeared first on SIAKAP KELL.



Sumber : CiteMalaya

No comments

Powered by Blogger.