'Kalau nak juga bergaduh, gaduh esok, saya tak oncall' - Netizen terhibur dan tersentuh dengan kisah 2 kongsi gelap ini

Foto sekadar hiasan sahaja
Kisah dua kumpulan kongsi gelap cuba membantu rakan mereka yang ditetak sehingga parah di Hospital Kuala Lumpur menarik perhatian netizen. Mana tidaknya, dari cara percakapan yang marah dan ganas, membuatkan ramai yang takut. Tetapi keadaan itu berubah apabila Doktor Pakar ini mengambil tindakan tidak dijangka untuk membuatkan dua kumpulan kongsi gelap itu terdiam dan tidak lagi menghamburkan kata-kata yang tidak sepatutnya. 

PERNAH dulu semasa saya bekerja di HKL, berlaku pergaduhan di antara geng kongsi gelap. Geng Melayu vs Geng India. Mangsa yang dibawa itu lelaki Melayu, teruk kena tetak. 

Geng-geng dia yang bawa dia sekali. Penuh Jabatan Kecemasan dengan abang-abang gangster pada masa itu. Menjerit sana sini sambil mencarut sini sana. Depa marah sebab kawan depa cedera. Boleh dengar dengan jelas depa call orang-orang depa melalui telefon suruh cari geng yang tetak budak ini dan kasi habis. 

Perkataan-perkataan perkauman, jangan cakaplah. 'Keling' itu memang depa sebut memanjang. 

Masa itu saya pakar oncall. Saya hantar doktor MO India untuk merawat lelaki yang cedera itu. Terus mereka senyap selepas itu. Tiada lagi perkataan 'keling'. 

Selepas itu mereka semua sebut India saja masa nak cerita apa yang berlaku kepada doktor. Siap abang long depa tunjuk jari suruh senyap pada anak-anak buah dia bila ada yang terlepas maki. 

Budak itu pun dihantar ke dewan bedah untuk menjalan pembedahan selepas itu. Dekat dua jam juga nak stabilkan dia di kecemasan. 

Selang satu jam kemudian, datang pula Geng India bawa mangsa. Sama havoc dan ganas. Rupa-rupanya Geng Melayu tadi balas dendam dan tikam dia. Sama juga maki hamun Melayu dan carut sana sini. 

Saya hantar doktor MO Melayu. Terus jadi senyap depa semua dan depa cakap elok-elok dan sopan santun dengan MO saya itu. 

Lebih kelakar, bila ditanya siapa waris nak minta sign borang kebenaran transfusi darah, semua 20 orang mengaku waris. MO saya confuse, lalu bertanya apa pertalian mereka semua? Depa kata,

"Kita semua Blood brothers." 

Saya menyampuk dan bertanya siapa adik beradik kandung mangsa, barulah tampil seorang brader muka nerd ini. Yang best tu, geng-geng India ini siap berjumpa dengan MO saya itu dan bertanya ada apa lagi yang depa boleh bantu. 

"Derma darah boleh ka?" 

MO saya senyum kelat saja dan kata, "Jangan cari gaduh dan balas dendam lagi untuk malam ini. Dah penat dah kami semua. Kalau nak juga bergaduh, gaduh esok. Saya tak oncall." 

Depa senyum dan kata, "Okey Doktor." 



Sumber : CiteMalaya

No comments

Powered by Blogger.