3 lelaki ditahan kerana muat naik kenyataan hasutan mengenai kes lelaki tikam 2 bekas rakan sekerja


Padah memuat naik kenyataan berbaur hasutan dan perkauman mengenai kematian lelaki yang ditembak polis di sebuah kilang di Bayan Lepas, Pulau Pinang, Isnin lalu, tiga lelaki telah ditahan polis semalam. 

Timbalan Pengarah Forensik/Databank/DNA/Perancangan Strategik Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Mohd Dzuraidi Ibrahim berkata, ketiga-tiganya ditahan di Pulau Pinang dan Kedah.

Suspek pertama yang merupakan penganggur berusia 32 tahun ditahan di Butterworth pada jam 1.15 tengah hari oleh pegawai IPK Pulau Pinang. Suspek pertama merupakan pemilik akaun Facebook Dun Lunas. 

Suspek kedua iaitu pemilik akaun Facebook Zulkifli Mohd Kadir, 42, pemandu jentolak, turut berkongsi kenyataan yang sama ditahan pada petang semalam di Lunas. 

Suspek ketiga berusia 28 tahun bekerja sebagai sub kontraktor pula ditahan di Kuala Muda pada jam 12.27 tengah malam. 

Ketiga-tiga mereka ditahan mengikut Seksyen 505(c) Kanun Keseksaan dengan niat hendak mengapi-apikan mana-mana golongan atau kaum serta Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia Malaysia (AKMM) 1998. 

Polis turut merampas telefon bimbit yang digunakan suspske dipercayai digunakan untuk memuat naik kenyataan hasutan itu. 

Ketiga-tiga suspek dibawa ke IPD Dang Wangi hari ini untuk proses reman. 

Sumber: Harian Metro


Sumber : CiteMalaya

No comments

Powered by Blogger.