Budak 4 tahun hilang 20 batang gigi susu kerana ibu bapanya tak perasan gigi anak rosak & mereput


Seorang doktor gigi di Hospital Patong di Phuket, Thailand berkongsi di Facebooknya mengenai seorang pesakitnya yang mempunyai banyak gigi yang telah rosak. 

Pesakit berkenaan hanya berusia empat tahun yang datang ke kliniknya kerana mengalami masalah yang serius di bahagian giginya pada 26 November lalu. 

20 batang giginya telah mereput, ada yang sudah pecah dan ada yang hanya tnggal akar di bahagian gusi sahaja. 

Menurut laporan Sin Chew Daily, ibu bapa kanak-kanak lelaki itu selepas menghantar anak mereka ke pusat asuhan dan tidak menyedari si anak mengalami masalah gigi rosak. Kakitangan di pusat asuhan itu juga tidak menyedari perkara itu. 

Doktor gigi itu berkata, oleh kerana masalah yang dialami itu adalah serius, saraf di bawah gigi pesakit boleh terkena jangkitan dan menjejaskan gigi kekal yang berada di bawahnya. 

Doktor tidak mempunyai pilihan lain dan terpaksa mencabut kesemua gigi rosak itu berbanding membiarkan gigi rosak itu tercabut sendiri yang juga boleh mendatangkan risiko. 






Sebanyak 20 batang gigi yang telah rosak dikeluarkan. Pesakit cilik itu diberi 14 suntikan anaesthetic dan 18 jahitan. 



Perkongsian doktor itu viral di media sosial dan mendapat banyak likes dan shares selepas beberapa hari dikongsikan. 

Ini menunjukkan betapa pentingnya ibu bapa memberi perhatian kepada anak mereka dan membawa anak menjalani pemeriksaan agar mereka sentiasa sihat dan kuat. 



Sumber : CiteMalaya

No comments

Powered by Blogger.