'Kita utamakan (bantuan untuk) pengundi Paya Jaras' - Wanita kesal tak dapat bantuan yang dipolitikkan oleh JKK


Sebaik sahaja Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilanjutkan, ada yang mengeluh memikirkan nasib mereka. Si peniaga mula mengira kerugian yang bakal ditanggung, petani, nelayan dan sebagainya sudah pasti termenung memikirkan tiada tangkapan yang dibawa balik untuk dijual. Namun, keperitan itu sedikit terubat apabila kerajaan telah mengumumkan bantuan kepada yang memerlukan.

Di media sosial, dapat dilihat ada selebriti mahupun jutawan menghulurkan bantuan kepada golongan yang memerlukan terutamanya kepada mereka yang mempunyai anak kecil yang sudah pastinya terkesan dengan situasi ini.

Di saat orang lain sudah merasai bantuan yang diberikan, wanita ini pula sebaliknya. Bantuan yang sepatutnya diterima, tetapi telah dipolitikkan oleh pihak tertentu. Dia dikatakan tidak layak menerima bantuan dari JKK kampung berkenaan kerana dia  bukan pengundi di kawasan tersebut.

Wanita ini pada awalnya bertanyakan cara permohonan memohon bantuan dari JKK berkenaan melalui aplikasi WhatsApp. Melalui perbualan tersebut, wanita ini menyatakan  suaminya sudah lama bercuti menyebabkan stok bekalan makanan berkurangan dan kehabisan susu anak.

Namun, jawapan yang diberikan oleh JKK kawasan tersebut amat mengecewakan walaupun wanita itu sudah menyatakan dia tinggal di kawasan tersebut sudah hampir dua tahun.

Kecewa dengan jawapan yang diberikan, wanita itu mengucapkan terima kasih dan menyatakan akan cuba memohon bantuan lain.



Perbulan ini telah tular di media sosial dan netizen meminta pihak berkuasa menyiasat kes ini dan membela nasib wanita dan keluarganya.




Sumber : CiteMalaya

No comments

Powered by Blogger.