'Ingat di China je ada? Di Malaysia pun ada housekeeping buat perangai camni'


Ingat berlaku di China sahaja? Jangan sangka di luar negara saja begitu, di dalam negara kita sendiri ada juga yang melakukannya. Menurut lelaki ini, kejadian yang sama berlaku di sebuah hotel mewah di Langkawi, Kedah.  

"Biar betul?"

Percaya atau tidak, terpulang pada penilaian masing-masing berdasarkan beberapa gambar yang turut dimuat naik di Facebook pengadu yang menunjukkan kakitangan berkenaan sedang menjalankan tugasnya tanpa disedari dirakam oleh lelaki ini. Berhati-hati ya gais! 

SEKARANG tengah kecoh tentang hotel mewah bertaraf lima bintang di China, di mana housekeeping lipat cadar atas karpet, lap cawan menggunakan tuala mandi yang sudah digunakan dan mencuci lantai menggunakan air dari dalam tandas. 

Di Malaysia pun ada dan ini berlaku di sebuah hotel termewah di Langkawi dan juga dikatakan termewah di Malaysia dengan kadar harga yang ditawarkan bermula dari RM1,500 satu malam untuk bilik paling murah. Sila rujuk gambar di bawah. 





Ini hotel bertaraf five star diamond. Entah macam mana dengan hotel-hotel yang tak ada bintang itu. Bukan semua kotor tetapi lebih baik beringat sebelum terkena. 

Pastikan bilas cawan, mug dan water heater terlebih dahulu sebelum menggunakannya ya kawan-kawan. Dan jika ternampak ada kekotoran pada tuala atau cadar, atau masalah-masalah lain, jangan takut untuk membuat aduan kepada pihak pengurusan dengan kadar segera kerana itu adalah hak anda. 

Anda layak menerima pampasan, ganti rugi atau sebarang bentuk ganjaran dari pihak hotel sekiranya hotel tidak dapat memenuhi standard yang telah ditetapkan sama ada dari segi kebersihan, kemudahan dan begitu juga dengan perkhidmatan. 

"It was an implied term of the contract that the accommodation provided would be of a standard of cleanliness and quality reasonably to be expected from this type and price of hotel.

"It's also an implied term that the service provided would be done so with reasonable care and skill as required by the [Supply of Goods and Services Act 1982/ Consumer Rights"

Sumber: Mohamad Atif


Sumber : CiteMalaya

No comments

Powered by Blogger.