(Video) Tertelan sudu ketika cuba keluarkan tulang ikan tersangkut dalam kerongkong


Seorang wanita di China terpaksa menjalani pembedahan selepas tertelan sudu ketika cuba mengeluarkan tulang ikan yang tersangkut di kerongkongnya. 

Pesakit, Lili, tertelan sudu berukuran 13 sentimeter di dalam badannya kira-kira empat hari dan tidak merasa kesakitan atau rasa tidak selesa. 

Selepas melakukan x-ray dan endoskopi (kamera kecil dimasukkan dalam badan pesakit), doktor berjaya mengeluarkan sudu tersebut. 


Lili tertelan sudu besi itu pada 5 April lalu dan tidak pergi mendapatkan bantuan di hospital kerana tidak mahu menyusahkan dirinya. 

Lili kemudian mengambil keputusan untuk beberapa hari memandangkan dia tidak merasa sebarang kesakitan di bahagian perut. 

Selepas empat hari kemudian, Lili datang ke hospital mengadu mengenai masalah yang dihadapinya dan doktor terus melakukan pemeriksaaan dan mengeluarkan sudu itu yang mengambil masa dalam 10 minit. 


"Pesakit cuba mengeluarkan tulang ikan yang tersangkut di kerongkongnya dan secara tidak sengaja terlepas dan tertelan sudu tersebut," kata Dr Cheng Chunsheng. 


Kes tertelan sudu bukanlah kes pertama di China. Oktober lalu, doktor di Urumqi, Xinjiang mengeluarkan sudu berukuran lapan inci dari badan pesakit berusia 26 tahun, yang tertelan objek itu ketika bergaduh dalam keadaan mabuk. 

Pada September 2015, doktor pakar mengeluarkan sudu besi berukuran enam inci dari badan seorang pesakit wanita yang tertelan objek itu ketika sedang makan mi terlalu gelojoh. 

Sumber: Daily Mail


Sumber : CiteMalaya

No comments

Powered by Blogger.