'Aku deal lori 1 tan + pekerja RM150, dia bagi lori 5 tan + upah pekerja RM1,600, kepala bana dia!!'


Viral di media sosial luahan ketidakpuasan hati seorang lelaki yang mendakwa dianiaya oleh pengusaha lori sewa yang cuba mengaut keuntungan dengan cara menipunya.

Menurut Md Hairi, dia memperoleh nombor telefon lori sewa itu daripada iklan yang ditampalkan di dinding lif/bangunan. Sebelum itu, Md Hairi beberapa kali menghubungi pemilik lori berkenaan bagi mengesahkan bahawa persetujuan mereka adalah RM150. Pemiliknya bersetuju, tetapi bila tiba hari kejadian, lori yang sampai pula lain, malah harga pun naik berkali-kali ganda.

GUA kena game! Peringatan buat diri sendiri dan rakan-rakan di luar sana.

Hari ini aku pindah rumah. Perancangan awal, aku nak sewa lori satu tan saja. Dah deal pun dengan owner lori harga RM150. Perbualan aku dengan owner lori 2-3 kali aku call, nak confirmkan betul ke harga RM150 sahaja siap dua orang pekerja angkat barang dan jarak dari rumah lama ke rumah nak pindah tak sampai 20 minit pun. Owner lori confirm cakap harga memang RM150. So aku confirmlah ambil lori satu tan dengan harga RM150.

Sekali bila lori sampai, aku tengok lorinya lima tan dan barang-barang aku tak penuh pun dalam lori itu. So pekerja dia sampai-sampai saja terus angkat barang. Bila dah siap angkat barang semua, aku tengok diorang susun seolah-olah nak bagi penuhkan satu lori itu. Padahal barang-barang besar cuma peti sejuk, mesin basuh, meja makan empat kerusi dengan dua almari kecil serta satu meja tv. Yang lain semua beg-beg saja.


Bila dah selesai angkat semua barang, baru pekerja dia cakap dengan aku yang lori ini lima tan dan penuh barang aku. Dia minta aku call bos dia untuk deal harga. Aku dah rasa lain macam di situ. So aku call terus bos dia. Dia kata kenapa aku minta lori lima tan. Aik? Padahal awal-awal aku deal yang aku cuma minta lori satu tan sahaja. Tiga kali aku confirmkan yang aku minta lori satu tan.


Then dia terus bagi harga lori sahaja RM850 dan upah pekerja dia, RM750 untuk empat orang. Terkedu aku bai. Lori dah jalan ni. Aku atas motosikal duk call bos dia.

Aku cakaplah, hari itu deal harga RM150 untuk lori satu tan. Tapi yang sampai pula lori lima tan dengan harga lain. Dia salahkan aku sebab aku minta lori lima tan. KEPALA BANA DIA!!!

So aku decide nak bayar RM500 saja. Aku takkan bayar RM1,600. Barang-barang aku suruh letak dekat lobby apartment saja, tak perlu bawa naik ke atas. Bos dia call aku lagi, siap suruh aku bayar RM1,500 (dia kurangkan RM100). Aku cakap, aku takkan bayar, mengarut!

Last-last aku deal punya deal, aku cakap aku bayar RM800 dan dia pun setuju.

Selesai angkat semua barang, aku bayar RM600 saja. Diorang mula tak puas hati. Aku cakap, "Kalau you punya bos boleh game saya macam ni, saya pun boleh game diorang macam itu juga.".

Bulan puasa kot nak aniaya aku. Nak raya dah, apa kepala hotak dia aku nak bayar buta-buta RM800 bagi perjalanan yang tak sampai 20 minit? Abang aku pindah dari Muar ke Ampang pun lori lebih lima tan, tak sampai pun RM600.

Then aku minta tolong member aku turun tiga orang sebab aku takut benda tak elok berlaku sebab waktu itu cuma ada aku seorang, bini aku dengan mak ayah aku tak nak libatkan. Bila member aku turun, duk cakap-cakap barulah pekerja dia ambil RM600. So settlelah. 

Duit siap kira depan aku, memang cukup RM600. Tup-tup dekat satu jam kemudian dia call aku semula kata aku bagi tak cukup RM100. Hanjing dia.


Kat sini aku tak risaukan diri aku tapi aku risaukan bini aku yang tengah sarat mengandung. Nak menangis dah dia tadi. Aku takut apa-apa berlaku sebab rumah aku dia tahu apa semua, sebab itu aku minta tolong member-member aku turun. Dan untuk pengetahuan korang, bos dengan pekerjanya memang spin aku habis-habis.

Aku dapat nombor lori sewa ini daripada iklan-iklan yang tampal di lif dinding-dinding apartment yang aku jaga. Memang silap aku jugalah sebab mudah sangat terperdaya dan aku harap selepas ini tak adalah mangsa-mangsa lain yang terkena kejadian seperti yang aku kena ini. Barang dah ada dalam lori, dah separuh jalan, baru dia beritahu harga. Mati akal aku dibuatnya. 

Nasihat aku kepada semua, janganlah percaya pada iklan-iklan lori sewa yang ditampal di dinding lif ke bagai. Minta semua doakan agar aku sekeluarga selamat dalam semuanya.

Salam ramadhan semua. Aku tak minta untuk diviralkan, tapi aku minta semua berhati-hati.

Sumber: Md Hairi


Sumber : CiteMalaya

No comments

Powered by Blogger.