Rupa-Rupanya Inilah Orang TERAKHIR Keluar Dari NERAKA Yang Ramai TAK TAHU !!!

Rupa-Rupanya Inilah Orang TERAKHIR Keluar Dari NERAKA Yang Ramai TAK TAHU !!! | Setiap orang yang beriman pasti mengimpikan akan masuk ke dalam syurga dan dijauhkan daripada neraka. Selain mengerjakan suruhan Allah dan meninggalkan tegahan Allah, kita semua berharap dengan rahmat Allah kita dimasukkan ke dalam syurganya kerana kita hanya hamba yang lemah dan dipenuhi dosa.

 

Bagi orang yang beriman juga, setiap hamba yang banyak dosanya akan dimasukkan kedalam neraka sehingga suatu tempoh yang ditentukan Allah dan akhirnya akan dimasukkan ke dalam syurga. tetapi tahukah kita siapakah orang yang terakhir keluar dari neraka? Ikuti penjelasan daripada Ustaz Azhar Idrus ini:-

Imam Al-Qurtubi meriwayatkan :

عن عبد الله بن مسعود قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم انِّي َلأَ عْلَمُ آخِرَ أَهْلِ النَّارِخُرُوجًا مِنْهَا وَآخِرَ أَهْلِ الْجَنَّةِ دُخُولاً الْجَنَّةَ رَجُلٌ يَخْرُجُ مِنْ النَّارِ حَبْوًا فَيَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَتَعَالَى لَهُ اذْهَبْ فَادْخُلْ الْجَنَّةَ فَيَأْتِيهَا فَيُخَيَّلُ إِلَيْهِ أَنَّهَا مَلْأَى فَيَرْجِعُ فَيَقُولُ يَا رَبِّ وَجَدْتُهَا مَلْأَى فَيَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَتَعَالَى لَهُ اذْهَبْ فَادْخُلْ الْجَنَّةَ قَالَ فَيَأْتِيهَا فَيُخَيَّلُ إِلَيْهِ أَنَّهَا مَلْأَى فَيَرْجِعُ فَيَقُولُ يَا رَبِّوَجَدْتُهَا مَلْأَى فَيَقُولُ اللَّهُ لَهُ اذْهَبْ فَادْخُلْ الْجَنَّةَ فَإِنَّ لَكَ مِثْلَ الدُّنْيَا وَعَشَرَةَ أَمْثَالِهَا أَوْ إِنَّ لَكَعَشَرَةَ أَمْثَالِ الدُّنْيَا قَالَ فَيَقُولُ أَتَسْخَرُبِي أَوْ أَتَضْحَكُ بِي وَأَنْتَ الْمَلِكُ قَالَ لَقَدْ رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِصَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ضَحِكَ حَتَّى بَدَتْ نَوَاجِذُهُ قَالَ فَكَانَ يُقَالُ ذَاكَ أَدْنَى أَهْلِ الْجَنَّةِ مَنْزِلَةً
التذكرة القرطبي :

Artinya : Dari Abdullah bin Mas’ud berkata : Telah bersabda oleh Rasulullah s.a.w “Sungguhnya aku mengetahui seorang yang paling akhir keluar dari neraka dan paling akhir masuk ke dalam syurga iaitu seorang lelaki yang keluar dari neraka dalam keadaan merangkak.

Maka Allah berkata kepadanya “Pergilah kamu masuk ke dalam syurga. Lalu dia pun pergi ke syurga maka disangkanya syurga telah penuh lalu dia kembali. Katanya ” Wahai Tuhanku, aku dapati syurga telah penuh. Maka Allah berkata kepadanya ” Pergilah kamu masuk ke dalam syurga”. Lalu dia pun pergi ke syurga maka disangkanya syurga telah penuh lalu dia kembali. Katanya ” Wahai Tuhanku, aku dapati syurga telah penuh.

Maka Allah pun berkata kepadanya “Pergilah kamu masuk ke dalam syurga. Maka bagimu di dalam syurga itu sepuluh kali apa yang didalam dunia. Maka berkata lelaki itu ” Adakah Engkau permainkan aku sedangkan engkau Tuhan yang sebenar?
Berkata Abdullah bin Mas’ud “Aku lihat Rasulullah saw ketawa sampai nampak gigi geraham baginda. Bersabda Rasulullah saw : “Dikatakan kepada lelaki itu dialah sekurang2 kedudukkan ahli syurga.” ( Kitab Tazkirah Qurtubi )
Wallahua’lam

Sumber:- Fb Ustaz Azhar Idrus

P.S. 1 – Padah Tumpang Kereta Dinaiki 4 Gadis. Lelaki Ini DIR0G0L Bergilir² & Dibuang Dalam Semak !!!
P.S. 2 – Gaji RM 1600 Tapi Dah Ada Aset Bernilai SEJUTA Ringgit. Apa Yang Gadis Ini Lakukan Buat Ramai TAKJUB !!!
P.S. 3 – [VIDEO] Apa Yang Pengiring Kereta PM Jepun Ini Lakukan Buat Ramai KAGUM !!!
P.S. 4 – Askar Israel KANTOI Campak SESUATU Di sisi Mayat Warga Palestin Yg Buat Ramai GERAM !!!
P.S. 5 – Bila Tanya Ttg KEKAYAAN. Ini Jawapan Syed Mokhtar Yg Buat Ramai TERDIAM !!!

The post Rupa-Rupanya Inilah Orang TERAKHIR Keluar Dari NERAKA Yang Ramai TAK TAHU !!! appeared first on EKSIDENZ.



Sumber : CiteMalaya

No comments

Powered by Blogger.