Wanita MAUT Selepas Tolong Kucing Sakit. Jaga-Jaga Dengan Kucing Yg Digigit SENGKENIT !!!

Wanita MAUT Selepas Tolong Kucing Sakit. Jaga-Jaga Dengan Kucing Yg Digigit SENGKENIT !!! | Seorang wanita Jepun meninggal dunia tahun lalu akibat penyakit sengkenit selepas digigit oleh kucing jalanan, lapor kementerian kesihatan Jepun, ianya merupakan kes pertama jangkitan haiwan mamalia kepada manusia.


Wanita yang berusia 50-an itu telah mengambil seekor kucing jalanan yang kelihatan sakit. Sepuluh hari kemudian, dia meninggal dunia akibat demam teruk di sebabkan Sindrom Thrombocytopenia (SFTS), yang dibawa oleh sengkenit.
Walaupun tiada gigitan sengkenit dikesan, doktor menganggap penyakit itu dijangkiti melalui kucing. “Tiada laporan mengenai kes jangkitan manusia ke manusia telah dibuat setakat ini,” kata seorang pegawai Kementerian Kesihatan Jepun kepada agensi berita AFP.

“Ia masih tidak mengesahkan virus itu datang dari kucing, tetapi mungkin ia merupakan kes pertama,” kata pegawai itu. SFTS adalah penyakit berjangkit yang baru muncul di China, Korea dan Jepun.
Virus ini dikatakan mempunyai kadar kematian hingga 30% dan sangat bahaya pada orang yang berumur lebih daripada 50 tahun.

Menurut media Jepun, SFTS pertama kali berlaku di negara ini pada tahun 2013. Kementrian kesihatan Jepun berkata kematian tahun lalu masih merupakan kes yang jarang berlaku tetapi memberi amaran kepada orang ramai supaya berhati-hati ketika berhubungan dengan haiwan yang dalam keadaan fizikal yang tidak baik.
Secara global, gigitan sengkenit secara meluas dikaitkan dengan penularan penyakit Lyme yang boleh menyebabkan penyakit yang teruk dan kematian jika tidak dirawat.

Sumber:-BBC.Com

P.S. 1 – Padah Tumpang Kereta Dinaiki 4 Gadis. Lelaki Ini DIR0G0L Bergilir² & Dibuang Dalam Semak !!!
P.S. 2 – Gaji RM 1600 Tapi Dah Ada Aset Bernilai SEJUTA Ringgit. Apa Yang Gadis Ini Lakukan Buat Ramai TAKJUB !!!
P.S. 3 – [VIDEO] Apa Yang Pengiring Kereta PM Jepun Ini Lakukan Buat Ramai KAGUM !!!
P.S. 4 – Askar Israel KANTOI Campak SESUATU Di sisi Mayat Warga Palestin Yg Buat Ramai GERAM !!!
P.S. 5 – Bila Tanya Ttg KEKAYAAN. Ini Jawapan Syed Mokhtar Yg Buat Ramai TERDIAM !!!

The post Wanita MAUT Selepas Tolong Kucing Sakit. Jaga-Jaga Dengan Kucing Yg Digigit SENGKENIT !!! appeared first on EKSIDENZ.



Sumber : CiteMalaya

No comments

Powered by Blogger.