'Rupanya barang penggunaan seharian kita mengandungi paraben yang boleh menyebabkan kanser' - Nurasykin


Pemergian ibu kepada rakan dan juga bekas rakan pejabatnya kerana kanser payudara membuatkan wanita ini tergerak hati untuk mencari maklumat mengenai kanser payudara dan puncanya. Hasil bacaannya di laman web seorang doktor, antara punca kanser payudara adalah paraben.

BUNUH DALAM SENYAP

Semalam ada kawan saya yang baru saja kematian ibunya akibat dari kanser payudara. Dan dua minggu lalu, bekas rakan sepejabat dah dipotong payudaranya kerana kanser. 

Hati saya dah mula rasa bimbang. Terus saya buat kajian untuk mencari punca kanser. Hasil dari carian (sumber blog Dr Zubaidi) mengatakan 99% sampel tisu yang diambil dari pesakit kanser mengandungi Paraben!

Hurmm, saya dah mula berpeluh. Terus mencari lagi informasi mengenai paraben dan kesan-kesannya terhadap pengguna. 

Paraben adalah sejenis bahan pengawet yang sering digunapakai oleh kilang dalam menghasilkan barangan kosmetik dan alat penjagaan diri kerana iayanya jauh lebih mudah dan murah. 

Rupa-rupanya, kebanyakkan barang penggunaan seharian seperti pencuci muka, sabun, toner, feminin wash, syampu, minyak rambut, losyen, deodorant dan sebagainya mengandungi Paraben. Tidak kisahlah nama dia Methylparaben, Ethylparabel atau Propylparaben, itu semua adalah sejenis paraben. 

Ini adalah sangat seram dan lagi seram dari melayan cerita fisyen syasya okey! 


BAGAIMANA PARABEN BOLEH MENYEBABKAN KANSER?

Paraben dapat meningkatkan kadar estrogen dalam darah. Disebabkan penghasilan estrogen yang tidak normal, maka ianya boleh mengakibatkan kanser payudara.

Walaupun kandungan paraben dalam penghasilan produk telah mengikut garis piawaian selamat yang ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia, tetapi dengan penggunaan yang berterusan bagi jangka masa yang panjang mampu menjadikan wanita menghidapi kanser payudara. 

Paraben bukan sahaja merangsang kanser payudara, malah dapat menganggu kesuburan elaki, berisiko menghidap penyakit tiroid, anak kecil akil baligh lebih cepat dari waktunya dan menyebabkan reaksi alergi dan ruam., 

Oleh itu, saya nak pesan, berhati-hatilah dalam memilih barangan yang dipakai. Cari kandungan yang menyatakan produk itu bebas dari Paraben. 


Saya memang faham ajal maut cara kematian itu semua di tangan tuhan. Tetapi awak pun kenalah berusaha mencari produk yang tidak berbahaya. Jangan menzalimi diri hanay sebab awak nak cantik dengan cepat. Jadi, sayangilah diri anda. 



Sumber : CiteMalaya

No comments

Powered by Blogger.