Kanak-kanak maut, leher terjerut di tali pengikat langsir


Seorang kanak-kanak berusia dua tahun meninggal dunia akibat terjerut tali pengikat langsir di rumahnya, petang semalam, lapor Sinar Harian

Dalam kejadian jam 2.15 petang di kediamannya di Halaman Meru Impian, Meru Raya itu, mangsa berusia dua tahun tiga bulan dikatakan sedang bermain seorang diri di bahagian ruang tamu rumah, sementara ibu tirinya memasak di dapur. 

Ketika kejadian itu berlaku, bapa mangsa berusia 33 tahun yang bekerja sebagai pensyarah keluar atas urusan kerja dan anak sulung berusia lima tahun berada di tadika. 

Ketua Polis Daerah Ipoh, Asisten Komisioner Mohd Ali Tamby berkata, mangsa sebelum itu ada meminta makanan dari ibu tirinya, 30, yang kemudian memberikannya biskut dan pergi memasak di dapur. 

"Wanita itu bagaimanapun mula rasa tidak sedap hati kerana anaknya senyap, dia kemudiannya melihat di ruang tamu dan dapati mangsa berada dalam keadaan tergantung di tali yang digunakan untuk menggantung langsir ke sisi.

"Mangsa ketika diturunkan berada dalam keadaan tidak sedarkan diri," katanya.

Mohd Ali berkata, ibu tiri terbabit cuba menyelamatkan anaknya dan membuat bantuan pernafasan, malangnya denyutan nadi mangsa lemah dan kemudian dibawa ke Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) Ipoh dan disahkan telah meninggal dunia. 

"Siasatan awal mendapati, mangsa berkemungkinan berada di kawasan tangga yang terletak bersebelahan dengan pintu dapur sebelum bermain di tali pengikat langsir yang menutup ruang masuk ke dapur berkenaan," katanya.

Hasil bedah siasat yang dijalankan pada jam 6.55 petang tadi mendapati, kematian mangsa akibat tergantung.


Sumber : CiteMalaya

No comments

Powered by Blogger.