(Video) 'Masa kena culik, kucing-kucing itu menjerit kesakitan' - 3 lelaki bersenjatakan parang rompak duit, 3 ekor kucing baka BSH & Persian


Viral di media sosial video rakaman kamera litar tertutup (CCTV) 3 penjenayah bersenjatakan parang merompak sebuah kedai kucing.

Dalam kejadian yang berlaku pada jam 7.10 petang Rabu, di premis Nekocatrus, Taman Melawati, sejumlah wang tunai dan tiga ekor kucing baka British Shorthair dan Parsi telah dilarikan. 

Berdasarkan video kejadian, seorang kakitangan premis itu terdahulu cuba menahan pintu itu dari diceroboh tiga suspek memakai helmet bagi mengelakkan wajah mereka dicam oleh magsa. 

Malangnya, pintu itu dapat ditolak dan dua kakitangan premis itu terus berlari ke bahagian belakang bagi mengelakkan diri dari dicederakan oleh salah seorang suspek yang bersenjatakan parang. 



Suspek kemudian membuka laci mesin juruwang dan mengambil kesemua wang kertas yang ada, sementara dua lagi rakannya menangkap tiga ekor kucing itu secara paksaan lalu dimasukkan dalam beg. 

Ketiga-tiga suspek kemudian melarikan diri dengan menaiki motosikal. 



Menurut kakitangan Nekocatrus, Nadrah, yang berada di premis pada waktu kejadian itu berkata, ini merupakan kejadian yang pertama kali berlaku semenjak kedai itu beroperasi empat tahun lalu. 

"Sumpah traumatised. Dia acu parang suruh aku buka casher box. Then aku blah. Aku kesian kat kucing itu. Apalah nasib diorang. 

"Masa diorang kena culik, kucing itu menjerit kesakitan sebab kena paksa dan disumbat dalam beg. Dalam kepala masih terngiang-ngiang bunyi jeritan kucing itu," katanya. 



Nadrah juga menasihatkan orang ramai berhati-hati jika membeli kucing kerana dikhuatiri mungkin terbeli kucing yang dicuri. 

Laporan polis telah dibuat dan difahamkan pihak polis sedang giat mengesan suspek. 

Para pengusaha premis haiwan peliharaan juga dinasihatkan menggunakan sistem pintu bertutup automatik bagi mengelakkan kejadian seumpama ini berulang. 


Sumber : CiteMalaya

No comments

Powered by Blogger.