'Yakinnya kamu!' - Lelaki ini mendakwa kentutnya boleh membunuh nyamuk serta-merta


Seorang lelaki berusia 48 tahun di Uganda mendakwa kentutnya mampu membunuh nyamuk yang berada di sekitarnya dalam radius enam meter serta-merta.

Menurut Joe Rwamirama dari Kampala yang bekerja sebagai pendandan rambut, dia tidak pernah kentut sesuka hati di tempat awam. Sebaliknya dia hanya berbuat demikian selepas dijemput datang ke beberapa kampung oleh ketua kampung tersebut semasa tercetusnya wabak malaria. 

Perkara itu menarik perhatian ahli saintis yang kini sedang mengkaji gas perutnya untuk mencari 'serum askar' agar mereka boleh membangunkan senjata biologi untuk menghapuskan nyamuk. 

Dua buah syarikat yang menghasilkan racun nyamuk juga memberi bayaran kepada Joe agar mereka dapat mengkaji gas kentutnya untuk ditukarkan menjadi produk racun nyamuk. 

Malah ketika Joe masih kanak-kanak, seorang tukang masak tempatan selalu mengajaknya tinggal bersama semasa wabak malaria menular agar tiada nyamuk yang mendekati mereka. Joe sendiri juga tidak pernah digigit nyamuk apatah lagi merasa gigitan serangga itu.

"Saya makan makanan biasa sama seperti orang lain tetapi tiada seekor pun serangga yang hinggap di badan saya, termasuklah lalat. Bau badan saya juga biasa dan saya mandi setiap hari. Kentut pun macam biasa juga dan hanya berbahaya kepada serangga kecil seperti nyamuk," kata Joe. 



Sumber : CiteMalaya

No comments

Powered by Blogger.