'Mastika, nantikan surat saman dari saya dan Skop Productions' - Syamsul Yusof


26 September lalu, Majalah Mastika telah mewujudkan bebenang di Twitter kisah benar mengenai watak yang dilakonkan oleh Nasir Bilal Khan dalam filem Munafik 2. 

Thread tersebut dikicau lebih 30 ribu kali dan mencetuskan pelbagai reaksi netizen kerana ia memetik kisah arwarh Abuya Ashaari Muhamad, pengasas Al-Arqam. 

Bagaimanapun, bebenang itu menimbulkan rasa kurang senang pengarah filem tersebut, Syamsul Yusof yang mendakwa bebenang itu adalah fitnah atau tuduhan yang tidak berasas. 

"Wow Mastika, suka-suka melemparkan fitnah/tuduhan pada filem saya. Nantikan surat saman dari saya dan Skop Productions ya? Jumpa di mahkamah," tweet balas Syamsul pada Mastika. 



Ada segelintir netizen tidak bersetuju dengan tindakan Syamsul, namun tampil seorang netizen menjelaskan Syamsul ada sebab dan hak untuk berbuat demikian atas beberapa perkara berikut.

"Poyo atau tidak, hakikatnya memang dia ada hak untuk saman sebab thread Mastika itu secara tidak langsung akan membuatkan Skop Productions terdedah kepada tindakan saman malu/fitnah dari keluarga Abuya. 

"Jangan main-main dalam menghasilkan karya seni yang inspired from real characters/event ini sebab apa-apa pun perlukan keizinan dari ahli waris. 

"Renyah dan payah sikit bab-bab keizinan ini, sebab itu siap-siap buat penafian kisah ini adalah rekaan semata-mata, tiada kaitan dengan yang masih hidup atau sudah mati untuk apa-apa cerita yang seperti itu. Bukan saja-saja letak penafian itu, ada tujuannya. Even untuk cerita yang berdasarkan kisah benar pun ada penafiannya sendiri sebab sesetengah kejadian atau watak pun akan diolah sikit-sikit tujuan dramatik agar tidak ada ummah yang acah-acah tahu segala mempertikaikannya kelak," kata Hzln di forum Cari. 

Sementara tu, Mastika dalam tweet balasnya pada Syamsul menjelaskan pihaknya ada ada memaklumkan di akhir bebenang bahawa itu cuma andaian sahaja. 

"Di akhir tweet, diletakkan tidak sama, ini cuma andaian. Perkara begini pun hendak disaman? Maafkan saya jika ini satu kesalahan. Tweet ini akan dipadamkan," kata Mastika.




Sumber : CiteMalaya

No comments

Powered by Blogger.