(Video) 'Tergamaknya hati owner...' Anjing dibuang di tepi jalan, merayu nak masuk semula ke dalam kereta


Malang nasib seekor anjing apabila pemiliknya mengambil keputusan untuk membuangnya di tepi jalan, beberapa hari sebelum menjelang Hari Krismas.

Video rakaman kamera litar tertutup (CCTV) dari kejiranan di kawasan kejadian pada jam 5 petang 17 Disember lalu di Stoke, menunjukkan sebuah kereta sedan berhenti di tepi jalan. Kemudian pemandunya membawa anjingnya ke belakang kereta untuk mengambil tempat tidur haiwan terbabit. 

Lelaki itu kemudian meletakkan tempat tidurnya di tepi jalan dan secara tiba-tiba anjing itu pergi ke depan. Di kesempatan itu, lelaki terbabit segera berlari masuk semula ke dalam kereta. 

Menyedari tuannya berlari, anjing itu cuba mengejar dan masuk ke dalam kereta tetapi dihalang dari berbuat demikian. 

Enggan ditinggalkan, haiwan itu kemudian pergi ke tingkap sebelah penumpang depan kanan, merayu agar dibukakan pintu, tetapi tidak diendahkan. 



Pemiliknya kemudian meneruskan perjalanan dan sekali lagi dikejar oleh anjingnya yang tidak berputus asa untuk kembali ke pangkuan tuannya. Malangnya, dia tetap ditinggalkan. 

Difahamkan, anjing itu ditemui duduk di tempat tidurnya dalam keadaan sedih. Bimbang dengan keselamatannya, anjing yang diberi nama barunya sebagai Snoop  diserahkan kepada pihak Royal Society for the Prevention of Cruelty to Animals (RSPCA) untuk dijaga. 

RSPCA kini sedang menjalankan siasatan dan cuba mengesan identiti bekas pemilik anjing berkenaan serta meminta orang awam yang mengenali suspek tampil membantu siasatan.


Video kejadian itu juga viral di media sosial, mengundang pelbagai reaksi netizen yang sebak melihat anjing itu ditinggalkan di tepi jalan. 

"Saya benci lelaki itu. Dia tidak layak mendapat anjing yang cantik dan setia ini," kata Brock. 

"Kenapa perlu buat dia begitu? Kalau tak nak sekali pun, hantar ke pusat perlindungan haiwan daripada dibuang di tepi jalan. Tak ada hati perut langsung," kata netizen lain. 



Sumber : CiteMalaya

No comments

Powered by Blogger.