Anak lemas letika ibunya leka dengan handphone


Kegembiraan seorang kanak-kanak perempuan menyambut hari lahirnya bertukar menjadi tragedi apabila dia lemas dalam kolam dan kini sedang bertarung nyawa di hospital, lapor Daily Mail. 

Dalam kejadian pada jam 5 petang 31 Julai lalu, mangsa yang dikenali sebagai Xiaopai, sebelum itu sedang mandi di sebuah kolam khas untuk bayi di sebuah pusat hiburan di bandar Fuzhou, wilayah Fujian, sementara itu ibunya, Puan Wu, pula sedang sibuk bermesej di telefon bimbitnya. 

Xiaoai yang berenang menggunakan pelampung secara tidak sengaja terbalik ke belakang dan cuba berusaha untuk timbul semula lebih dari 90 saat sebelum kejadian itu disedari oleh ibunya. 

Mangsa kemudian dibawa ke hospital dan kini sedang dirawat dan dipantau di bawah Unit Rawatan Rapi (ICU). 

Puan Wu langsung tidak menyedari kejadian yang menimpa anaknya meskipun berada dalam jarak yang sangat dekat dengan mangsa. 



Menurut Puan Wu, dia ketika itu mahu membalas mesej dari rakannya, dan seminit atau dua minit kemudian anaknya terbalik dari pelampung. 

Berdasarkan video kejadian, seorang kanak-kanak lain turut menyedari mangsa sedang lemas cuba mendapatkan perhatian dari Puan Wu, tetapi Puan wu tidak memahami maksud kanak-kanak itu dan hanya membalasnya dengan lambaian. 

Xiaoai dipercayai lemas dalam tempoh hampir setengah minit sebelum disedari oleh ibunya. Puan Wu segera mendapatkan anaknya dan cuba melakukan CPR sebelum meninggal premis tersebut. 



20 minit kemudian, mereka tiba di Hospital Fujian dan jantung Xiaoai ketika itu dikatakan sudah tidak berdegup dan bernafas serta wajahnya bertukar biru. 

Selepas 20 minit kemudian, doktor berjaya membuatkan jantungnya berfungsi semula dan mangsa dipindahkan ke ICU dan masih dalam keadaan kritikal. 

Difahamkan, pengurus kolam tersebut telah menawarkan dirinya untuk menanggung kos perubatan kanak-kanak perempuan itu. 



Sumber : CiteMalaya

No comments

Powered by Blogger.