SPRM beku akaun Bersatu, Hamzah dakwa kerajaan peralat SPRM untuk bunuh kredibiliti partinya



Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) memaklumkan beberapa akaun milik parti Bersatu telah dibekukan bagi membantu siasatan ke atas wang yang disyaki diperolehi daripada sumber haram. 


Ketua Pesuruhjaya SPRM, Azam Baki berkata, pihaknya sedang menjalankan siasatan mengikut Akta SPRM 2008 dan Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram. 


Disember 2022, SPRM mengesahkan sudah menerima butiran berhubung pecahan dana pakej rangsangan ekonomi yang dibelanjakan kerajaan pada 2020 dan 2021 berhubung pengurusan Covid-19 daripada Kementerian Kewangan. 


SPRM dalam kenyataannya memaklumkan, fokus siasatan adalah terarah kepada RM92.5 bilion membabitkan dana kerajaan daripada nilai dakwaan penyelewengan wang perbelanjaan negara yang dianggar hampir RM600 bilion. 


Sementara itu, Setiausaha Agung Bersatu, Hamzah Zainudin, mengesahkan perkara itu dan meminta mana-mana pemimpin dan pegawai Bersatu yang akan disiasat untuk memberi kerjasama penuh kepada SPRM. 


Hamzah memohon semua ahli Bersatu bersabar dan terus beristiqamah dalam menghadapi ujian dan fitnah berkenaan. 


Ahli Parlimen Larut berkenaan juga mengecam kerajaan yang didakwa memperalatkan SPRM untuk 'membunuh' kredibiliti Bersatu dan Perikatan Nasional. 


Sumber: MalaysiaKini, Harian Metro



Sumber : CiteMalaya

No comments

Powered by Blogger.