2 bulan batuk berdarah, rupanya ada lintah gergasi berkampung di tekak


Selepas menanggung derita batuk berdarah dan tekak gatal selama dua bulan, lelaki berusia 60 tahun ini akhirnya dimaklumkan tekaknya dihuni oleh seekor lintah gergasi. 

Sebelum ini, Li cuba mencari rawatan bagi merawat masalah kesihatannya itu, tetapi pegawai perubatan tidak dapat mengesan puncanya. 

Bagaimanapun misteri itu akhirnya terjawab selepas doktor menjalankan endoskopi terhadap Li dan menemui seekor lintah berukuran 4 inci di dalam tekaknya. 

Doktor Zhang Dadong, pakar di Hospital Perubatan Tradisional Cina Daerah Xingwen, menemui lintah tersebut yang sedang membesar di tekak pesakit berkenaan. 




Proses mengeluarkan lintah itu agak sukar sehingga Dr Dadong terpaksa meminta bantuan rakan sekerjanya. Dengan menggunakan sedatif aerosol, mereka akhirnya berjaya mengeluarkan lintah itu. 

Difahamkan, Li tinggal di kawasan pendalaman dan dipercayai terminum air mentah yang mengandungi telur lintah yang kemudian membiak di tekaknya dengan menghisap darah mangsa. 

Dr. Dadong berkata, penduduk di kawasan pendalaman seharusnya memasak air sebelum diminum bagi mengelakkan kejadian yang sama berulang. 

Sumber: Next Shark


Sumber : CiteMalaya

No comments

Powered by Blogger.