'Adik saya tak mencuri' - Disangka pencuri tabung masjid, dahi berlubang dipukul dengan besi


Seorang remaja berusia 17 tahun cedera di bahagian dahi akibat dipukul seorang lelaki yang mendakwa mangsa mencuri wang tabung masjid.

Dalam kejadian yang berlaku pada jam 11 malam Selasa lalu di sebuah masjid di Tanjong Karang, mangsa, Adam Sufyan sebelum itu baru saja selesai bekerja di sebuah gerai nasi lemak berdekatan dan mahu menunaikan solat Isyak di masjid itu. 

Kebetulan pagar utama depan dan belakang masjid berkunci, mangsa masuk melalui celah pagar yang sudah rosak dan meletakkan motosikalnya tidak jauh dari situ. 

Setelah selesai solat dan keluar melalui pagar yang sama menuju ke motosikalnya, mangsa ditahan seorang lelaki berusia 40-an yang bertanyakan beberapa soalan sebelum menuduh mangsa mencuri wang tabung masjid. 

Suspek memukul mangsa menggunakan besi mengakibatkan kecederaan. Suspek juga mengambil kunci motosikal milik mangsa. Adam kemudian bangun dan menolak motosikal ke arah gerai rakannya bersebelahan sebuah sekolah untuk meminta bantuan. 

Adam dan rakannya kemudian kembali ke lokasi kejadian dan suspek yang masih berada di tempat itu turut membawa dua rakannya yang lain. 



Mangsa mengambil kunci motosikalnya dan besi yang digunakan oleh suspek untuk memukulnya. Suspek pula memohon maaf di atas tindakannya itu. 

Ekoran kejadian itu, mangsa membuat laporan polis di Balai Polis Tanjung Karang sebelum pergi ke Hospital Tanjung Karang dan menerima enam jahitan di dahinya. 


Ketua Polis Daerah Selangor, Superintendan Md Asri A Wahab mengesahkan pihaknya menerima laporan itu dan siasatan lanjut sedang dijalankan. 

Kejadian itu turut diviralkan oleh kakak mangsa di media sosial. 

"Doakan adik saya cepat sembuh dan penjenayah dapat ditangkap segera. Bukti lingkaran besi yang dipukul ke Adam dan songkok dia termasuk ke rantai motosikal selepas terjatuh dari motosikal dengan hayunan pertama dari pemukul yang mengakibatkan dahi berlubang. 


"Nasib baik tak mati adik aku kau kerjakan. Keluarga kami mahukan keadilan. Jika Adam didapati mencuri di masjid, hukumlah dia mengikut undang-undang. Saya mohon pihak masjid buat laporan polis, buktikan CCTV di sekitar masjid. Jika Adam didapati tidak bersalah, saya mohon doa semua orang semoga keadilan berpihak pada yang benar.


"Alhamdulillah, dapat kerjasama yang sangat baik dari pihak masjid. Setelah diteliti CCTV, adik saya tidak mencuri, hanya solat sahaja. Saya dimaklumkan masjid itu baru reda dari kecurian tabung dan kebetulan pula waktu adik saya masuk masjid, sama dengan waktu kecurian tabung masjid sebelum ini. 

"Pihak AJK masjid tidak ada kena mengena dengan kes pukul ini. Semua ini berlaku di luar masjid. Jangan salah anggap. Kes hampir selesai, suspek telah dikenal pasti dan tunggu tangkapan," kata kakak mangsa. 



Sumber : CiteMalaya

No comments

Powered by Blogger.